Jak eLearning może być rozwiązaniem dla niskiego poziomu znajomości obsługi komputera w krajach trzeciego świata?
Żyjemy w epoce Internetu. W takich czasach brak znajomości obsługi komputera jest nie tylko niefortunny, ale wręcz niedopuszczalny. Niska znajomość obsługi komputera jest jednak bardzo realna w krajach Trzeciego Świata, nie tylko wśród zwykłych mas, ale także wśród pracowników korporacji. Ten artykuł omawia właśnie tę kwestię.
Niski poziom znajomości obsługi komputera: Jak eLearning może to zmienić?
eLearning ma potencjał, aby zmienić edukację, jak również Learning and Development robi w organizacjach korporacyjnych; nie ma nikt zaprzecza temu faktowi. Obserwując postęp eLearningu od korporacyjnych programów szkoleniowych i inteligentnych klas do bycia dostępnym bezpośrednio na smartfonie nie pozostawia wątpliwości, że eLearning jest przyszłością wszystkich rodzajów uczenia się. Jednakże, zanim eLearning stanie się wszechobecny, istnieją pewne przeszkody, które musi przeskoczyć. Szczególnie w krajach Trzeciego Świata, takich jak Indie, Pakistan, Afganistan i krajach afrykańskich, takich jak Somalia, Sudan, Tanzania itp., aby wymienić tylko kilka, największą przeszkodą stojącą przed eLearningiem jest umiejętność obsługi komputera, a raczej analfabetyzm komputerowy.
analfabetyzm komputerowy w tych krajach Trzeciego Świata oznacza posiadanie minimalnej i podstawowej wiedzy na temat komputerów. Jednak w innych krajach (rozwiniętych) umiejętność obsługi komputera obejmuje również elementarną wiedzę z zakresu programowania. Według bardzo wiarygodnych źródeł, takich jak UNESCO, umiejętność obsługi komputera w tych krajach wynosi około 7%, co jest co najmniej przerażające. W tym nowoczesnym świecie, gdzie wszystko jest zdigitalizowane, tak niskie liczby umiejętności obsługi komputera są istotną przeszkodą w postępie każdego kraju.
Można by oczekiwać, że przynajmniej pracownicy korporacji / uczących się w tych krajach, aby być tech-savvy, ale niestety, brak umiejętności obsługi komputera istnieje wśród nich, jak również. Wielu z tych korporacyjnych uczniów ma problemy z używaniem prostych narzędzi, takich jak Microsoft Office Suite do zarządzania swoimi plikami. I, w przeciwieństwie do swoich odpowiedników w krajach rozwiniętych, ci pracownicy korporacyjni nie mają pojęcia, jak naprawić typowe problemy z komputerem (na przykład, kabel sieciowy, który został odłączony), ponieważ nie mają wiedzy na temat sprzętu, co powoduje utrudnienia i przerwy w pracy. Ponadto, gdy tacy uczniowie widzą swoich cyfrowo wyedukowanych kolegów, są jeszcze bardziej zniechęceni. Jak możemy skutecznie liczyć na wykorzystanie eLearningu jako głównego środka edukacji, jak również uczenia się i rozwoju w przyszłości, skoro nawet korporacyjni uczniowie są ledwie obeznani z technologią w teraźniejszości?
Jak na ironię, rozwiązanie leży w samym problemie. eLearning to nauczanie z wykorzystaniem komputera, a ponieważ uczniowie korporacji używają komputerów do uczestnictwa w kursach eLearning, stają się coraz bardziej biegłymi w obsłudze komputera. Potrzebne są więc kursy eLearningowe z podstaw obsługi komputera! Ale jak uczyć uczniów, którzy nie mają doświadczenia z komputerami (co jest rzadkością, ale nie jest niespotykane)?
Blended learning może zdziałać cuda w przypadku takiego problemu. Podczas gdy zapewnienie słabym cyfrowo uczniom kursów eLearningowych do ukończenia byłoby jak proszenie analfabety o czytanie, w przypadku blended learningu sprawy mają się inaczej, a człowiek musi od czegoś zacząć. Korzystając z modelu blended learning, pracownicy z niską znajomością obsługi komputera mogą rozpocząć sesje w klasie na temat podstawowej znajomości obsługi komputera, po której można następnie zastosować nauczane lekcje. Nauka mówi, że jedynym sposobem na zachowanie informacji jest nauka, a następnie zastosowanie jej w praktyce. I to jest dokładnie to, co obejmuje ten model eLearningu! Zdziwisz się, jak szybko ci początkowo "słabi cyfrowo" uczniowie nadrobią zaległości, gdy już opanują podstawy. Nie stanie się to z dnia na dzień, ale jest to znacznie szybszy sposób na wzmocnienie umiejętności komputerowych uczniów niż tradycyjne metody.
Oczywiste jest, że bez podstawowej wiedzy na temat obsługi podstawowych programów i tym podobnych, uczący się będą mieli trudności z uczestnictwem w kursach online. Dlatego też konieczne są szkolenia, które zwiększają wiedzę uczniów na temat komputerów, jak również ich zastosowania w połączeniu z podstawową wiedzą na temat sprzętu, która pozwala uczniom rozwiązywać typowe problemy z komputerem. Blended learning jest bardzo wydajny, szybki i ukierunkowany, a zatem pozwoli cyfrowym analfabetom lub słabym uczniom szybko zrównać się z ich cyfrowo wykształconymi odpowiednikami.