
Pisanie dla uczniów i czytelników online
W XXI wieku coraz więcej pedagogów robi coś więcej niż tylko nauczanie. Technologia rozszerzyła i zmieniła naszą rolę. Być może już jesteś w tej pozycji, czy to przez przypadek, czy nie. Czy jesteś edukatorem, który jest nowy w pracy pisania zasobów eLearningowych? Ja byłem. Oto czego się nauczyłem.
Pisanie dla uczniów i czytelników online
Strategie pisania które pomogą dopasować się do potrzeb i zachowań osób uczących się i czytających online, w znacznym stopniu przyczynią się do tego, że całe doświadczenie uczenia się online będzie satysfakcjonujące i wciągające. Następnym razem, gdy będziesz czytać materiały online lub pracować w module e-learningowym, zanotuj, co robisz, co lubisz robić online, a czego nie. Następnie zastanów się, jak czują się Twoi uczniowie.
Czy
- Czytasz wszystko słowo po słowie, od początku do końca?
- Najpierw wyszukujesz najważniejsze informacje?
- Nudzisz się, jeśli nie ma to związku z Twoim życiem lub celami nauki?
- Szukasz jasnych instrukcji, które powiedzą Ci, co masz robić dalej?
- Czy łatwo rozpraszają Cię inne strony?
- Lubisz oglądać materiały wizualne lub wideo przed przeczytaniem tekstu?
- Czujesz się zmęczony, jeśli materiał jest gęsty i kolorowy?
Jeśli większość Twoich odpowiedzi jest twierdząca, z wyjątkiem pierwszego pytania, to poniższe wskazówki pomogą Ci napisać angażujące materiały dla Twoich uczniów online.
Aby uniknąć przeładowania informacjami:
- Utrzymuj swoją treść zwięzłą i istotną. Bez zbędnego rozwodzenia się. Wycinaj wszystko, co jest niepotrzebne.
- Nie należy też przesadzać z odgórnymi wypowiedziami nauczycieli. Większość uczniowie online chce przejść do sedna sprawy.
- Używaj nagłówków, aby dostarczyć kluczowych informacji. Staraj się, aby były one krótkie, istotne i zapadające w pamięć.
- Używaj zaimków osobowych i/lub postaci. Uczący się chcą czuć się zaangażowani i czuć, że treść odnosi się do tego, co robią teraz w swoim życiu.
- Upewnij się, że używasz białych plam jako chwili wytchnienia. Jeśli treść będzie zbyt gęsta, uczniowie mogą ją pominąć.
- Unikaj więcej niż dwóch lub trzech kolorów lub czysto dekoracyjnych obrazów, które nie wnoszą nic do treści. Zbyt krzykliwe obrazy sprawią, że kluczowe punkty zostaną utracone.
Sprawdź także: Artykuły biurowe - gdzie przechowywać?
Aby upewnić się, że Twoi uczniowie otrzymają treść:
- Prezentuj informacje w kształcie litery F. Badania pokazują, że właśnie w ten sposób czytamy online.
- Pisz akapity w stylu piramidy z najważniejszymi informacjami na początku, na wypadek gdyby nie czytali reszty.
- Rozbijaj informacje na kawałki lub małe bajty. To pomaga w zatrzymaniu informacji.
- Zaangażuj uczniów na różne sposoby. Nie musi to być wszystko w formie pisemnej. Wykorzystaj wizualizacje i filmy lub nawet dźwięk, aby podkreślić lub wyjaśnić punkt. Wykorzystaj quizy, aby wzmocnić poczucie osiągnięć.
- Zapewnij opcje offline. Uczniowie mogą uznać za przydatne pobranie pliku (dokument Word, pdf, audio lub wideo), nad którym mogą pracować w trybie offline. Daje im to więcej czasu na przyswojenie materiału we własnym tempie, a także ułatwia pracę tym, którzy mają ograniczone połączenie z Internetem.
- Liczy się dostępność. Oprócz tego, że doceniasz możliwość pracy w trybie offline, weź pod uwagę osoby z problemami z dostępnością. Na przykład, czy istnieje transkrypcja dla audio i wideo, aby osoby niedosłyszące nie zostały pominięte?
Aby zatrzymać uczniów przy sobie:
- Unikaj zbyt wielu linków. Chcesz, aby uczniowie jak najczęściej pozostawali w obrębie danego zasobu, bo inaczej mogą do niego nie wrócić.
- Unikaj zmęczenia klikaniem. Dwa lub trzy linki w zupełności wystarczą. Jeśli uczniowie będą musieli ciągle klikać, aby dostać się do zasobu lub kluczowych informacji, będą sfrustrowani.
- Używaj oryginalnych treści. Lista wybranych zasobów jest w porządku, jeśli nie jest wykorzystywana jako główne źródło wiedzy. Uczniowie doceniają oryginalną treść, zwłaszcza jeśli za nią płacą!
- Prezentuj treści na różne sposoby. Tekst proceduralny może działać lepiej jako seria wizualnych kroków. Albo, pojęcie może być lepiej wyjaśnione na wideo niż w formie tekstu pisanego. Dwujęzyczne glosariusze mogą być wzbogacone obrazami. Zastanów się, w jaki sposób najlepiej przekazać dany fakt, koncepcję lub znaczenie na wiele sposobów.
- Używaj kluczowych stwierdzeń, aby prowadzić i instruować. Zastanów się, jaka jest różnica między stwierdzeniami przejściowymi a instruktażowymi. Uczący się chcą wiedzieć, dokąd zmierzają.