5 najlepszych wskazówek dla facylitatorów online
Jednym z największych błędów, jakie można popełnić, jest myślenie o facylitacji online jako o przedłużeniu nauczania twarzą w twarz. Tak nie jest. Poniżej znajduje się 5 wskazówek dla prowadzących zajęcia online, które mogą pomóc ci w lepszym przemyśleniu tego, jak będzie przebiegał twój kurs i gdzie może nie spełnić twoich oczekiwań.
Facylitacja online: Top 5 wskazówek dla prowadzących zajęcia online
Jeśli jesteś autorem kursu online, powinieneś wziąć pod uwagę pewne rzeczy, które pomogą ci w jego prowadzeniu. Użyteczność i przyjazność dla użytkownika są kluczowe, jeśli uczestnicy nie mają być sfrustrowani od samego początku. Pierwsze wrażenie się liczy, wszyscy o tym wiemy.
Projektanci powinni zapewnić:
- Przejrzyste instrukcje.
- Formatywne działania z jasną informacją zwrotną.
Osoby prowadzące kursy online powinny pomyśleć o:
- Poprzednich kursach.
- Instrukcje powitalne.
- Przejrzenie wszelkich informacji zwrotnych, które są dostępne z poprzednich wersji kursu i zadanie pytań takich jak:
- Jakie były punkty nacisku dla uczestników?
- Czy były jasne instrukcje dotyczące dostępu?
- Jak powitać uczestników na kursie?
- Czy źródła pomocy i informacji były łatwe do znalezienia?
Przed rozpoczęciem kursu należy również sprawdzić wszystkie nawigacje i inne linki (w szczególności zewnętrzne adresy URL).
1. Zaplanuj starannie i dokładnie.
Działania formatywne mogą obejmować małe quizy, które są wyraźnie oznaczone jako "ćwiczenia" i nie stanowią zagrożenia. Nie skąpić informacji zwrotnej; nie jest ona tylko kolejnym obowiązkiem przy układaniu quizu. "Dobra robota", "Dobra robota" i "Postaraj się bardziej" nie są równie pomocne.
Zachęcamy moderatorów online do tworzenia własnych list kontrolnych dla danego kursu.
2. Używaj modelu.
Model to sposób postrzegania świata. Model Gilly Salmon jest modelem "rusztowania": Pomaga facylitatorom wiedzieć i planować, co powinni robić, gdy kurs rozwija się w czasie. Model ten pokazuje rozwój roli facylitatora; na początku potrzebne jest dużo wsparcia technicznego i motywacji poprzez komunikaty powitalne. W miarę rozwoju kursu uczestnicy stają się mniej zależni od moderatora online, a bardziej zaangażowani we wzajemne relacje. Dlatego praca w grupach będzie o wiele bardziej efektywna na późniejszych etapach niż na wcześniejszych. Większość "ciężkiej pracy" zostanie wykonana podczas etapów 3 i 4.
3. Stosuj lodołamacze.
Celem lodołamaczy jest zmniejszenie niepokoju i promowanie interakcji. Poznawanie ludzi jest ważne w redukowaniu niepokoju. Możesz przeprowadzić zajęcia, które są zupełnie niezwiązane z materiałem kursu (rozbitkowie na bezludnych wyspach, ulubione jedzenie/kolor/muzyka, magiczne różdżki, itp.
Możesz również odnieść się do oczekiwań, aby odkryć, jakie one są i uczynić z tego ćwiczenie grupowe. Na warsztatach face to face możesz poprosić uczestników o przedstawienie się sobie nawzajem; możesz to zrobić również online. Jeśli możesz wykonać niektóre z tych ćwiczeń i powiązać je z treścią kursu, osobiście uważam, że jest to dobre podejście. Jako facylitator wyczuwasz, czego ludzie oczekują i co być może już wiedzą.
4. Zwróć uwagę na motywację uczniów.
Aby zmotywować i zaangażować uczestników musisz wiedzieć dlaczego biorą udział w kursie; kolejne zastosowanie dla lodołamacza. Czy zostali do tego zmuszeni, czy zgłosili się na ochotnika? To oczywiście może mieć ogromny wpływ. Daj im dobre powody do uczestnictwa; jeśli są znudzeni lub niezmotywowani, bądź świadomy, że mogą być negatywnie nastawieni w kontaktach z innymi i bądź przygotowany na wysłanie im prywatnego maila. W przeciwnym razie może to mieć wpływ na pracę w grupie.
Kurs powinien zawierać kilka dobrych ćwiczeń formacyjnych, z których niektóre są stosunkowo łatwe. Twoi zaangażowani i oddani uczniowie mogą mieć wrażenie, że są one zbyt łatwe, ale nie będą mieli nic przeciwko temu, podczas gdy bardziej nerwowe typy będą zachęcone sukcesem. W niektórych okolicznościach element współzawodnictwa jest przydatny; na przykład tablice liderów dla quizów formatywnych.
5. Używaj forów - jasno sprecyzuj swoje oczekiwania.
Fora mogą odnosić się również do modeli takich jak Gilly Salmon:
Są one wszechstronne i mają wiele zastosowań. Nie każde forum musi mieć ożywioną dyskusję. Cel forów, które umieszczasz w kursie powinien być jasny: czego oczekuje się od uczestników (jeśli w ogóle).
Oto kilka kryteriów efektywnej facylitacji w wytycznych Uniwersytetu Tasmanii. Będą to przydatne kryteria, kiedy będziesz oceniać kurs lub przeprowadzać ankietę zwrotną:
- Uczestnicy regularnie zamieszczają wiadomości i uczestniczą w forach dyskusyjnych.
- Uczestnicy wyrażają szczere opinie.
- Współpraca i nauczanie między uczestnikami są widoczne, a wśród uczestników pojawia się spontaniczna moderacja.
- Uczestnicy okazują troskę i wsparcie dla społeczności.
Na koniec
Nie ma twardych i szybkich reguł dotyczących kursów online i ich uczestników; każda grupa jest inna, o czym wiedzą już nauczyciele prowadzący zajęcia twarzą w twarz. Nie oznacza to jednak, że można to robić na chybił trafił.
Oprócz tego, że należy wziąć pod uwagę różnicę pomiędzy nauczaniem twarzą w twarz a nauczaniem online, należy uważać, aby doświadczenie związane z facylitacją online nie utknęło w martwym punkcie z powodu technologii. Każde działanie, grupowe, indywidualne, blog, wiki, forum, powinno mieć jasno określony cel, a nie być tam tylko dlatego, że może być. Kursy przepełnione zasobami i aktywnościami "na wszelki wypadek" nie zachęcają i nie motywują uczestników.